Praktijkreglement en afspraken
Alle belangrijke informatie over onze werkwijze, afspraken, vergoedingen en andere praktische zaken.
Aanmelding
Je kunt bij ons een afspraak maken via Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie (op eigen initiatief) of met een doorverwijzing van je (huis)arts of specialist. Onze praktijk is telefonisch en per e-mail bereikbaar. Als er niemand beschikbaar is om je oproep te beantwoorden, kun je een bericht achterlaten op ons antwoordapparaat. We bellen je dan zo snel mogelijk terug.
Wil je telefonisch een afspraak maken of wijzigen? Dit kan het beste in de ochtend tussen 8.30u en 12.30u, wanneer onze administratief medewerkster aanwezig is. Zo worden onze therapeuten niet gestoord tijdens behandelingen.
Als je niet in staat bent om naar de praktijk te komen, kan behandeling aan huis plaatsvinden op verzoek van je (huis)arts of specialist.
Je afspraak
Bij aankomst hoef je je niet bij de balie te melden; je kunt direct plaatsnemen in de wachtkamer. Onze therapeuten doen hun uiterste best om de afgesproken tijden aan te houden. Mocht je na 10 minuten nog niet zijn opgehaald, kun je gerust bij de balie informeren.
We zijn wettelijk verplicht om je identiteit te controleren. Neem daarom bij je eerste bezoek een geldig legitimatiebewijs mee, zodat de aanmelding soepel verloopt.
Onze therapeuten werken volgens een rooster van 30 minuten per sessie. Dit betekent echter niet dat elke behandeling precies 30 minuten duurt. Naast de directe behandelduur is er ook indirecte tijd nodig voor administratieve taken en overleg met andere zorgverleners, zoals je huisarts.
Afmelden
Mocht je verhinderd zijn, verzoeken we je om je afspraak minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen. Dit kan telefonisch, via e-mail of aan de balie. Zo kunnen we in jouw plaats een andere cliënt helpen. Bij niet-tijdige afzegging zijn we genoodzaakt €30 in rekening te brengen per gemiste afspraak.
Vergoeding fysiotherapie
Als je een aanvullende verzekering voor fysiotherapie hebt, worden behandelingen vergoed uit je aanvullende verzekering. In geval van een chronische indicatie worden de eerste 20 behandelingen uit de aanvullende verzekering vergoed. Heb je geen aanvullende verzekering (meer), dan betaal je deze behandelingen zelf. Vanaf de 21e behandeling worden de kosten vergoed vanuit de basisverzekering.
Je blijft zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van het aantal behandelingen en de hoogte van je vergoeding. Wij hebben geen inzicht in behandelingen die buiten onze praktijk plaatsvinden. Voor informatie kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar of therapeut.
Eventuele extra kosten
Je fysiotherapeut kan je soms aanraden gebruik te maken van tape of oefenmaterialen als aanvulling op je behandeling. Deze kosten worden niet vergoed door de verzekering en zijn voor eigen rekening.
Betalingsvoorwaarden
Fysiotherapie De Kleine Dommel heeft met alle zorgverzekeraars een overeenkomst. Wij declareren rechtstreeks bij de verzekeraar, zodat je geen factuur van ons ontvangt, mits je aanvullend verzekerd bent.
Ben je niet aanvullend verzekerd, dan hanteren wij onze praktijktarieven. Deze kun je vinden op onze website of bij de balie. Indien je geen vergoeding meer hebt of het aantal behandelingen hebt overschreden, verzoeken we je om direct na de behandeling te betalen, contant of per pin.
Om het milieu te sparen, sturen wij facturen per e-mail naar het bij ons bekende e-mailadres. Heb je hier bezwaar tegen, laat het ons weten, dan versturen we de factuur per post.
Verslaglegging en rapportage aan je huisarts of specialist
Je patiëntendossier wordt opgebouwd volgens de Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) en de Wet Persoonsregistratie. De behandeling en registratie van je klachten vinden plaats volgens de richtlijnen van het Centraal Kwaliteitsregister Fysiotherapie. Je fysiotherapeut gaat vertrouwelijk en respectvol om met je gegevens en houdt zich aan het beroepsgeheim. Tijdens en na afloop van het behandelproces kan een rapportage naar je huisarts of specialist worden gestuurd. Indien je hier bezwaar tegen hebt, kun je dit kenbaar maken.
Klanttevredenheidsonderzoek
We hechten veel waarde aan kwaliteit en klanttevredenheid. Zorgverzekeraars vragen ons om bij cliënten een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Dit geeft ons inzicht in je ervaring met de praktijk en de behandelend therapeut. Je deelname wordt zeer gewaardeerd, en je antwoorden worden anoniem verwerkt. Tenzij je bezwaar maakt, ontvang je de vragenlijst per e-mail.
Klachtenregeling
Al onze therapeuten zijn geregistreerd in het kwaliteitsregister van het KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) of SKF (Stichting Keurmerk Fysiotherapie) en volgen verplichte nascholing om hun kennis actueel te houden. Ondanks onze inspanningen kan het gebeuren dat je niet tevreden bent met de behandeling.
Heb je vragen of klachten? Dan kun je altijd terecht bij je behandelend fysiotherapeut of een van de praktijkhouders. We hebben een klachtenprocedure die je altijd kunt opvragen.
Overige regels
- Roken is in de gehele praktijk niet toegestaan.
- Het betreden van de oefenzaal is alleen toegestaan met schone schoenen.
- Meld eventuele gebreken of storingen direct bij een van onze fysiotherapeuten.
- Wij zijn niet aansprakelijk voor letsel, ongeval of verlies/beschadiging van eigendommen in de praktijk.
- Volg bij calamiteiten de aanwijzingen van het personeel of bevoegde instanties zoals de brandweer of politie op.
- Bij sommige behandelingen kan lichamelijk contact nodig zijn tussen jou en je therapeut. We vragen je hier rekening mee te houden in je persoonlijke verzorging.
Veelgestelde vragen
Hier vind je de meest gestelde vragen over ons praktijkreglement. Neem gerust contact met ons op als je meer informatie nodig hebt of als je vraag niet beantwoord wordt.
Hoe kan ik een afspraak maken of wijzigen?
U kunt een afspraak maken met een verwijzing van een arts of specialist, of u kunt rechtstreeks een afspraak maken zonder verwijzing (Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie). De praktijk is telefonisch of per e-mail bereikbaar. Wilt u een afspraak wijzigen? Het is het handigst om tussen 8.30 uur en 12.30 uur te bellen, omdat onze administratief medewerkster dan aanwezig is.
Wat zijn de annuleringsvoorwaarden?
Wij verzoeken u om uw afspraak minimaal 24 uur van tevoren af te melden. Dit kan aan de balie, telefonisch of via e-mail. Bij niet tijdig afmelden zijn wij genoodzaakt om €27 in rekening te brengen per gemiste afspraak.
Hoe werkt de vergoeding voor fysiotherapie?
Wanneer u een aanvullende verzekering voor fysiotherapie heeft, worden de behandelingen vergoed. U bent zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van het aantal behandelingen en uw vergoeding. Dit kunt u navragen bij uw verzekeraar of therapeut.
Wat moet ik meenemen naar mijn eerste afspraak?
Bij uw eerste bezoek is het belangrijk om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen, zodat de aanmelding soepel verloopt.
Wat gebeurt er als ik niet tevreden ben over mijn behandeling?
Als u vragen of klachten heeft, kunt u altijd terecht bij uw behandelend fysiotherapeut of een van de praktijkhouders. Wij hebben een klachtenprocedure die opvraagbaar is.